Slovenské dráhy se nazývají železnice. Oficiální název společnosti je Železnice Slovenskej republiky a používaná zkratka je ŽSR. Slovenská železnice jako státní podnik vznikla s prvním dnem vzniku Slovenské republiky, a to rozdělením Československých státních drah. ŽSR zajišťuje dopravní a přepravní služby v souladu s požadavky dopravní politiky státu, a to včetně činností souvisejících.

Železnice Slovenskej republiky

Železnice Slovenskej republiky se v roce 2002 rozdělila na dva samostatné hospodářské celky: původní ŽSR a Železniční společnost, akciová společnost.

Ta se o tři roky později dále rozdělila na Železniční společnost Slovensko, a. s. (ZSSK), která zajišťuje osobní dopravu a Železniční společnost Cargo Slovakia a. s., jež zajišťuje dopravu nákladní.

Rozdělení společnosti

Železnice SR zabezpečuje přepravní a dopravní služby.

Od ledna 2002 je jejím hlavním předmětem činnosti správa a provoz železniční dopravní cesty, poskytování služeb souvisejících s obsluhou železniční dopravní cesty, zřizování a provoz železničních, telekomunikačních a radiových sítí, výstavba, úprava a údržba železničních a lanových drah a dále jiná činnost podle zápisu v obchodním rejstříku.

Délka tratí na Slovensku

Stavební délka tratí: 3 623 km, z toho:

  • 2 608 km jednokolejných tratí
  • 1 015 km dvoukolejných a vícekolejných tratí
  • 3 474 km normálně rozchodných tratí
  • 99 km širokorozchodných tratí
  • 50 km úzkorozchodných tratí
  • 2 046 km neeletrizovaných tratí
  • 1 577 km elektrizovaných tratí, z toho: 760 km tratí elektrizovaných soustavou 25 kV, 50 Hz AC, 817 km tratí elektrizovaných soustavou 3 kV DC

Slovenská dráha, nej-

  • Nejzápadnější železniční stanice: Železniční stanice Záhorská Ves (trať Zohor – Záhorská Ves)
  • Nejsevernější železniční stanice: Čierne při Čadci zastávka (trať Čadca – Skalité )
  • Nejvýchodnější železniční stanice: Železniční stanice Stakčín (trať Humenné – Stakčín)
  • Nejjižnější železniční stanice: Železniční stanice Komárno Dunaj sloužící pouze nákladní dopravě, zastávka Nová Stráž (trať BratislavaKomárno)
  • Nejníž položená železniční stanice: Železniční stanice Streda nad Bodrogom (101 m. n. m.), rozchod 1435 mm
  • Nejvýš položená rychlíková železniční stanice: Železniční stanice Štrba (895 m. n. m.), rozchod 1435 mm
  • Nejvýš položená železniční zastávka: Železniční zastávka Vernár (930 m. n. m.), rozchod 1435 mm
  • Nejvýš položená železniční stanice: Do roku 1970 železniční stanice Tatranské elektrické železnice Štrbské Pleso (1350 m. n. m.), na jižním okraji Štrbského plesa, rozchod 1000 mm; od roku 1970 nová železniční stanice Štrbské Pleso (1325 m. n. m.), společná stanice Tatranských elektrických železnic a ozubnicové železnice, rozchod 1000 mm
  • Nejvyšší bod normálního rozchodu: V Besnickom tunelu (957 m. n. m.)
  • Nejnižší bod normálního rozchodu: Mezi zastávkou Somotor a žst. Streda nad Bodrogom (100 m. n. m.), v cca 26,9 km trati Čierna nad Tisou – Košice. Místo připomíná pomníček po levé straně trati.

 

Nákup jízdenek přes internet

Železniční společnost Slovensko, a. s. (ZSSK) nabízí možnost zakoupit si cestovní doklady nebo vydat jízdenku na bezplatnou přepravu prostřednictvím internetu. Při zakupování jednorázových vnitrostátních jízdenek prostřednictvím internetu ZSSK poskytuje slevu ve výši 5% z příslušného jízdného. Tato sleva se nevztahuje na příplatky, rezervace, cestovní doklady na vlaky kategorie IC, na traťové předplatné, časové síťové jízdenky na tratě Tatranských elektrických železnic a Ozubnicové železnice a na jízdenky na Integrovaný dopravní systém v Bratislavském kraji (IDS BK).

 

Ilustrační foto: sxc.hu

Další články z rubriky

Štítky: , , , , , ,

Tvůj komentář k článku

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Můžete používat následující HTML značky a atributy: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>